Bloc Quatre Blog

New opportunities, choices & solutions for business growth.

Davant una nova realitat

Posted by Aleix Carrió. PhD Industrial Engineering and Economist.

D’acord amb els informes d’Accenture i Fjord la realitat virtual (VR) i la realitat augmentada (AR) varen ser dues de les tecnologies més dinàmiques durant l’any 2016, tot coincidint amb l’aparició de PlayStation (VR) i amb l’èxit del videojoc Pókemon GO (AR) i introduint la realitat mixta (MR) en el mercat de masses.  Aquest fet, segons les expectatives, impulsaran significativament el desenvolupament i la utilització d’aquestes tecnologies que plantegen el repte d’ampliar la realitat.

La realitat mixta (MR), anomenada també realitat híbrida, és una tecnologia que permet crear nous espais on interactuen tant objectes i/o persones reals com virtuals, tot integrant objectes digitals en aquest entorn real. Aquesta eina possibilita, doncs, la interacció de l’usuari amb l’entorn virtual i permet que els objectes físics al voltant d’aquest serveixin com elements d’interacció amb l’espai virtual. De fet, combina el món virtual amb el real (físic) i ho fa a temps real.

Estem davant, doncs, d’una combinació en 2D del que passa al món virtual i al món real, que permet veure directament la persona interactuar amb l’entorn virtual, situant-la en l’espai físic o en el virtual. Es tracta d’una barreja de realitat augmentada i de realitat virtual, que uneix el millor d’ambdues tecnologies per presentar una nova forma de viure la realitat. On cal decidir és si s’està més a prop d’una o de l’altra, però poc a poc es va avançant cap al que podria ser el futur del dia a dia: una combinació perfecta del món real amb elements virtuals sense la presència de dispositius (com succeeix avui en dia).

Aquesta tecnologia treballa amb òptica avançada, sensors i una gran potència de computació perquè el cibernauta s’endinsi en un espai hologràfic en temps real. Aquest procés s’aconsegueix escanejant l’entorn exterior, creant un mapa 3D i habilitant el dispositiu que s’utilitzi perquè sàpiga on col·locar exactament l’extra digital amb la màxima versemblança.

La realitat mixta (MR) s’aplica en els videojocs i s’espera que comenci a utilitzar-se en l’àmbit laboral. El primers dispositius de MR que s’han comercialitzat, són les ulleres HoloLens de Microsoft. Experts en el sector del gaming assenyalen que les ulleres amb aquesta tecnologia detecten amb més precisió els objectes digitals i comprenen millor l’espai on es troba l’usuari. De fet l’Holoportation – la teletransportació mitjançant hologrames – permet que diverses persones situades a milers de quilòmetres entre si participin en una mateixa reunió. També explica que els estudiants de medicina integrats en el Projecte Esper, desenvolupat per 3D4 Medical Lab i on es barrejen l’AR amb els processos d’aprenentatge, disposin d’una visió molt més àmplia de l’anatomia humana.

La MR, doncs, té un gran potencial per canviar la manera com la gent treballa, interactua i es comunica en el món real. Per altra banda, el fet que la tecnologia maduri i els dispositius es facin cada cop més petits fa que s’especuli entorn als sectors i indústries que adoptaran l’ús de la realitat mixta en les seves operacions diàries en un futur proper.

Quan diversos dispositius de MR són en un espai compartit, es creen noves opcions de col·laboració. Així, gràcies a la realitat mixta, els membres d’un equip poden treballar junts en un món virtual comú i ubicat al món físic, tot creant-se un ambient connectat en el que els treballadors poden col·laborar i treballar conjuntament tot interactuant amb objectes virtuals en el món real. Aquest entorn s’aconsegueix mitjançant l’ús del reconeixement d’imatges i el mapeig en temps real en el marc d’aquesta nova realitat.

Actualment, tot fa pensar que espais com la medicina, l’arquitectura, la planificació urbana i l’educació seran els més beneficiats d’aquesta nova tecnologia.

Per altra banda, i a mesura que la tecnologia es desenvolupi, caldrà seguir de prop el comportament de l’acceptabilitat social que aquests processos puguin comportar. I, paral·lelament, fer-se preguntes respecte a com actuarà un empleat en el lloc de treball en fer servir un mecanisme de realitat mixta o quins seran els canvis que s’hauran de plantejar a les normes socials per adaptar-les a l’ús de dispositius com els hologrames que només poden ser vistos per algunes persones.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on March 25, 2017 by in Tecnología, Uncategorized and tagged , , , .

Navigation

Archives

Categories

%d bloggers like this: