Bloc Quatre Blog

New opportunities, choices & solutions for business growth.

Big Data davant el repte de la Internet de les coses (IdC)

Posted by Aleix Carrió. PHD in Industrial Engineering & Economist.

El nombre d’objectes interconnectats és cada cop més ampli i divers, tal i com reflecteixen les estimacions de Gartner, empresa consultora i d’investigació de les tecnologies de la informació. Aquesta companyia assenyala que actualment hi ha al món uns 10 mil milions de dispositius intel·ligents que disposen d’un sistema d’adaptació a la IdC, i preveu que a l’any 2020 n’hi hauran, aproximadament, 26 mil milions.

Per la seva banda, les valoracions d’ABI Research apunten que per aquest mateix 2020, la quantitat de dispositius connectats a Internet serà, fins i tot major: de 30 mil milions. Les afirmacions en l’obertura de la fira tecnològica CES 2015 de Boo-Keun Yoon, president de Samsung semblen confirmar les dades anteriors. Segons aquest, l’any 2017 el 90% dels dispositius fabricats per Samsung es recolzaranen la IdC i el 2020 ja ho faran el 100% dels articles produïts per aquesta empresa.

Totes aquestes dades permeten endevinar les grans potencialitats d’informació que està possibilitant el nou escenari resultant dels avenços impulsats per les noves i emergents tecnologies a l’entorn de l’Internet de les Coses. Aquest escenari ampliarà significativament les capacitats i prestacions lligades a la connexió i transmissió de dades dels nous dispositius que es vagin creant, tot permetent:

  1. Localitzar-los: en estar connectats, és més fàcil de situar-los.
  2. Identificar-los i personalitzar-los: els objectes deixen de ser impersonals i hi ha la possibilitat d’identificar la seva procedència i propietats mitjançant tecnologies diverses.
  3. Interactuar entre ells: ja que un cop connectats a la xarxa,els articles poden intercanviar informació i actualitzar dades entre si.
  4. Interpretar l’entorn i les possibilitats de manipulació: les coses poden modificar l’entorn en rebre informació d’altres dispositius.

Paral·lelament, les empreses estan manifestant cada cop més el seu interès per utilitzar aquest important i creixent flux de dades que la IdC comença a oferir.

És en aquest context que es poden observar els reptes amb els que la IdC s’enfronta a l’espai del Big Data, constituït per les infraestructures, tecnologies i serveis dirigits a gestionar i analitzar grans volums de dades que no es poden tractar de manera convencional, donat que superen els límits i les capacitats dels programaris utilitzats, habitualment, per a la captura, emmagatzematge, gestió i processament de dades.

Superar la frontissa entre la IdC i el Big Data és avui indispensable per tal de donar resposta a les necessitats de l’empresa i de la recerca en aquest nou escenari on les dades prenen, per volum, immediatesa i diversitat, un protagonisme cabdal.

Fins ara, els experts en aquest camp havien considerat que els aspectes clau del bon funcionament i acceptació de l’anàlisi Big Data giraven a l’entorn del propi comportament i tipologia de les dades. Des d’aquesta perspectiva, el volum de les dades generades determina el valor, el potencial i la complexitat de les que s’examinen (que poden provenir de múltiples fonts), la variabilitat i/o les inconsistències mostrades per aquestes, el seu format, la seva velocitat de generació i processament, i la seva qualitat, donat que la precisió de l’anàlisi depèn de la veracitat de la seva font.

En aquest sentit, cal dir que el dinamisme de la IdC està impulsant tots aquests aspectes, tot fent que l’empresa i la societat els focalitzin cap a les necessitats d’anàlisis predictius, d’autentificació, de confidencialitat, de coordinació, d’estandardització, d’integració, de privacitat, de regulació, de rendiment i de seguretat, entre d’altres.

Aprendre a gestionar i extreure valor de les dades que, previsiblement, la IdC generarà en els propers temps, serà de ben segur un dels grans reptes l’empresa… Desafiament en el que l’espai Big Data hi tindrà un paper prevalent.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on December 15, 2015 by in Big Data, Empresa, Estratègia, Internet de les Coses, Noves Tecnologies, Tecnología, Uncategorized.

Archives

Categories

%d bloggers like this: