Bloc Quatre Blog

New opportunities, choices & solutions for business growth.

La internet de les coses (IdC) i la logística una combinació emergent

Posted by Aleix Carrió. PhD Industrial Engineering and Economist.

La Internet de les Coses (IdC) està penetrant amb força en el món dels serveis. un sector que engloba les activitats que no produeixen béns i que no incorpora els productes de forma directa. Parlem, doncs, dels serveis que s’ofereixen per satisfer les necessitats de la població i que inclou àrees tan importants i diverses com són: les activitats financeres, de lleure o comercials, les comunicacions, la funció pública, l’hosteleria, la logística, els serveis a les empreses, els serveis personals, telecomunicacions, entre d’altres.

L’impacte de l’IdC és especialment interessant en el camp de logística. D’acord amb el criteri del Council of Supply Chain Management Professionals podem entendre aquest espai com la gestió de la cadena de transport, que inclou la planificació, la implementació i el control del flux directe i l’invers, així com l’emmagatzematge efectiu i eficient de béns i serveis amb tota la informació relacionada des de l’origen al punt de recepció amb la finalitat de satisfer les demandes dels clients. En aquest marc la IdC permet la connectivitat sense fils, l’ús de sensors intel·ligents i el núvol per generar, processar, emmagatzemar i analitzar de forma més rendible els fluxos de dades massius originats en cada moment.

La IdC aplicada a l’àmbit de la logística està permetent, doncs:

  • Augmentar la predicció per aconseguir un proveïment adequat.
  • Complimentar normativament i amb seguretat totes les fases de la logística.
  • Controlar remotament les variables en entorns de producció que requereixen un ajust i monitorització permanent.
  • Disminuir costos en l’automatització dels processos.
  • Facilitar la comunicació entre operador i client, tot contribuint a què aquest últim estigui en tot moment informat sobre l’estat dels productes.
  • Incorporar l’analítica a tota la cadena de valor del producte.
  • Mantenir la qualitat dels productes en eliminar intervencions manuals.
  • Millorar els processos de lliurament.
  • Monitoritzar l’estat dels productes a temps real.
  • Observar la cadena de subministrament i afavorir la presa de decisions a temps real.
  • Oferir informació relativa a l’estat del productes i una resposta immediata en el cas que es produeixi qualsevol incidència.
  • Optimitzar la coordinació entre persones, sistemes i productes.
  • Reconèixer les eficiències dels costos: les dades recollides dels objectes a la xarxa logística i a la cadena de subministrament contribueixen a simplificar operacions, controlar l’inventari i reduir el temps d’inactivitat dels productes, tot permetent un estalvi de costos i espai.
  • Seguir de manera interrompuda i a temps real tots i cada un dels articles durant el trajecte.

Tots aquests aspectes, d’important valor i que reflecteixen el gran potencial de canvi en el marc del sector, no solsament estan donant resposta a les expectatives de la indústria, sinó que també estan propiciant el procés de transformació i redimensionament que aquest precisa. I, és en aquest punt, que voldria ressaltar les paraules de Rob Siegers, president de tecnologia de DHL, quan deia que el veritable valor que la IdC generarà a nivell comercial dependrà de la bona connectivitat dels diferents elements al llarg de la cadena de valor.

Efectivament, el ple aprofitament de les potencialitats que la IdC pot oferir a l’àmbit de la logística demana que:

  • Les estacions de recàrrega permetin que els mitjans de transport es recarreguin i retornin l’energia sobrant a la xarxa elèctrica.
  • Els sensors en els dispositius de les xarxes logístiques permetin a les fàbriques, als magatzems, als majoristes als detallistes i als consumidors finals tenir unes dades actualitzades sobre els fluxos logístics que afectin a la seva cadena de valor.
  • L’emmagatzematge i el transport de tots els béns físics estigui estandarditzat perquè aquests puguin passar a qualsevol node i enviar per qualsevol via de pas, tot utilitzant el sistema de logística de la mateixa manera en què la informació flueix sense esforç per Internet.
  • Els operadors al llarg de les vies logístiques formin part de xarxes col·laboratives per portar tots els seus actius a un espai logístic compartit per optimitzar l’enviament dels béns, prenent avantatge sobre les economies laterals d’escala.

Grans reptes, grans oportunitats… sobre els quals val la pena avançar 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on November 23, 2015 by in Internet de les Coses, Logística, Uncategorized.

Archives

Categories

%d bloggers like this: