Bloc Quatre Blog

New opportunities, choices & solutions for business growth.

Cultura digital i oportunitats

Posted by Aleix Carrió. PhD Industrial Engineering and Economist.

La digitalització, amb el seu potencial de creixement, innovació i transformació està impulsant una nova etapa, així com una cultura pròpia que afecta en la manera com les persones, les empreses i la societat s’informen, es comuniquen i es comporten.

Cada cop més, la majoria de persones i d’empreses vivim connectats al web i a les xarxes digitals, tot integrant un sistema de comunicació permanentment obert. Ens adonem que estem immersos en el procés de creació de la cultura digital, en la que encara s’estan definint els límits i els comportaments.

Per altra banda, l’avenç tecnològic també està fomentant un canvi important en el treball humà, la manera com s’organitzen les empreses, l’evolució comercial i la configuració de nous models de negoci. Així es pot observar com l’economia, que fins ara girava essencialment a l’entorn de l’organització, ara es desplaça cap a un model de xarxa d’empreses.

D’aquesta evolució n’estan sorgint nous interessos i reptes, altres maneres de relacionar-se, de viure, de veure les coses,…. Aspectes que están configurant l’àmbit natural de la generació que neix a partir dels vuitanta, que ha conviscut des d’un primer moment amb el món digitalitzat, on es manifesten i relacionen amb més claretat aquestes noves pautes de comportament. Aquesta generació també es la que té un rol fonamental en el propi procés de canvi que la cultura digital simbolitza.

Des de la perspectiva empresarial s’observa com el client está esdevenint més social: cada cop es relaciona amb més frequència a temps real i comparteix i amplia la seva participació a través de les xarxes socials.Tecnològicament està molt més ben preparat, és més global i canvia d’empresa, de marca o de producte, amb molta més facilitat.

Cada cop, el client està deixant de ser un element inactiu per convertir-se en una persona que no solament disposa dels mitjans adequats i necessaris, sinó que també manifesta la seva opinió, que parla favorablement o critica a les empreses i que fins hi tot s’esforça per manifestar-se sobre el disseny de nous productes i serveis. Disposa de molta informació i es comunica i coordina a la xarxa, a l’hora de valorar i ponderar les seves decisions. És plenament conscients que la innovació és una característica inherent al procés de transformació que la digitalització comporta i que pot accedir a la informació que precisa i desitja amb total facilitat.

Tot aquest capteniment ha propiciat canvis en la manera de comportar-se davant dels processos de compra que s’han passat a valorar i apreciar més: les opinions de les xarxes socials i la immediatesa que no pas la tradicional seducció de la marca i de la publicitat.

Tot i que cada dia és més gran el nombre d’individus que només han viscut en l’era digital i, que per tant, actuen d’acord amb les pautes de comportament propies dels valors que d’aquesta que se’n deriven. Encara existeixen prevencions i temors que fan que moltes persones i organitzacions relantitzin, conscient o inconscientment, les transformacions que la digitalització aporta i que demana entendre-les com una gran oportunitat perquè el conjunt de la societat en pugui aprofitar totes les seves potencialitats.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Archives

Categories

%d bloggers like this: